Власний досвід


 


 
«Використання ігрового методу на уроках англійської мови як засобу формування комунікативно грамотної особистості учня»

1.    Вступ.

2.    Актуальність обраної теми, теоретичне обґрунтування.

3.    Основна частина. Опис педагогічного досвіду.

4.    Висновки.

«Учитель та учень  ростуть разом».

Конфуцій

 

Мета дослідження:  створення відповідного навчального середовища, у якому необхідно забезпечити позитивне сприйняття навчального матеріалу, спрямованого на розвиток комунікативної компетентності учнів, наприклад,  навчання через гру.

 

Об’єкт  дослідження: навчально-виховний процес з англійської мови.

Предмет дослідження – зміст, форми і методи організації навчання.

 

Провідна ідея досвіду - створення умов психологічної готовності дітей до мовного спілкування,  забезпечення високої мотивації в  навчанні англійської мови, тренування учнів у виборі потрібного мовного варіанту, що є підготовкою до ситуативної спонтанності мови взагалі,  розвиток творчих здібностей учнів.

 

1.    Вступ.

Значення англійської  мови в сучасному світі  є настільки великим, що її знання - це важлива необхідність. Політичне, економічне, наукове,  спортивне життя світу протікає саме англійською мовою, мовою, яка визначена офіційною й робочою мовою Організації  Об’єднаних  Націй, мовою, якою володіє більше ніж мільярд людей планети.

Наша держава визначила пріоритетний напрям у залученні населення до активного вивчення англійської  мови з метою переорієнтації на західні цінності.

Важливою ж ланкою, що забезпечує оволодіння мовою, є школа і вчитель, творча особистість, яка любить свій предмет, постійно розвивається й підвищує власну педагогічну майстерність, спираючись на досягнення педагогічної науки та практики. На сьогоднішній день основним завданням сучасної школи  є розвиток гармонійно цілісної особистості, де в центрі уваги учень з його обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями. На мою думку, мета сучасної школи полягає в  тому, щоб виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити. Усе це   зумовило  вибір мною  проблемного питання:

«Використання ігрового методу на уроках англійської мови як засобу формування комунікативно грамотної особистості учня» й   окреслило  головну ідею досвіду, а саме:

  • створення умов психологічної готовності дітей до мовного спілкування;
  • забезпечення високої мотивації в навчанні англійської мови;
  • тренування учнів у виборі потрібного мовного варіанту, що є підготовкою до ситуативної спонтанності мови взагалі;
  • розвиток творчих здібностей учнів.

Вважаю, що важливою умовою в здійсненні  власної педагогічної діяльності є особистісно орієнтований  підхід , який допомагає  забезпечити тісну  взаємодію вчителя й учня  як  рівноправних, рівнозначних суб’єктів навчального процесу.   Використовуючи дану технологію, спираюся на  психолого-дидактичну концепцію І.С.Якиманської та дидактичну модель особистісно орієнтованої освіти В.В Сєрикова, які, на мою думку, найбільше відповідають новим потребам освіти. 

 

2.    Актуальність обраної теми, теоретичне обґрунтування.

У  даний час стала очевидною ідея необхідності навчання іноземній мові  як комунікації, неодмінно у колективній діяльності з урахуванням особистісно - міжособистісних зв'язків: викладач - група, викладач - учень, учень - група, учень - учень і т. д. Позитивний вплив на особистість учня забезпечує  групова діяльність. І успіх у навчанні - це результат колективного використання всіх можливостей для навчання,  а саме: застосування ігрового методу навчання з метою розвитку комунікативних навичок в учнів та підвищення ефективності навчального процесу на уроках іноземної мови. Вивченням даної теми займалися такі вчені як М. Ф. Стронін, Д. Б. Ельконін,  Л. С. Виготський.  Сучасна педагогіка, звертаючись до ігрових форм навчання на уроках, справедливо  знаходить у них можливість ефективної співпраці педагога та учнів, продуктивної форми їх спілкування з елементами змагання, безпосередності, нездоланного інтересу. Використання у практичній навчальній діяльності рольових ігор, ігрових завдань та ситуацій забезпечує необхідні умови для вивчення іноземної мови.

 Ігри поряд з іншими методами створюють ефективний комплекс навчання, який допомагає учням засвоювати матеріал, навчає правильно використовувати його, дозволяє швидко й ефективно вивчати тему.  Ігрові методи є одними з найефективніших методів навчання іноземної мови, так як їх психолого-педагогічної основою є ігрова діяльність, яка значно впливає на  психологічний  розвиток особистості.  У грі активізуються розумові процеси і зростає мотивація до вивчення іноземної мови.  На думку М. Ф. Строніна, гра на уроці іноземної мови - це ситуативно-варіативна вправа, де створюється можливість для багаторазового повторення мовного зразка в умовах максимально наближених до реального мовного спілкування з властивими йому ознаками: емоційністю, спонтанністю, цілеспрямованість мовного впливу. Тобто, у  ході гри в учнів формуються фонетичні, лексичні, граматичні навики, учні набувають досвіду мовного спілкування. Ігри на уроках іноземної мови можна і потрібно використовувати також для зняття напруги, монотонності, при відпрацюванні мовного матеріалу, при активізації мовної діяльності.

 Відповідно до шкільної системи навчання іноземній мові,  М.Ф.Стронін підрозділяє ігри на:

 1. Підготовчі.

 2. Творчі.

«Підготовчі» ігри включають граматичні, лексичні, фонетичні й орфографічні ігри. Метою цих ігор є формування  мовних, лексичних і граматичних навиків і тренування вживання мовних явищ на підготовчому, предкоммукатівному  етапі оволодіння іноземною мовою. До “творчих” ігор відносяться аудиативні і мовні ігри. Їх мета - подальший розвиток мовних навиків і умінь.

 Існують наступні види підготовчих ігор:

·          Фонетичні ігри, які тренують учнів у вимові англійських звуків.

·         Орфографічні ігри, які служать для формування словотворчих та орфографічних навичок.

·         Ігри для роботи з алфавітом, які служать опорою для засвоєння алфавіту, формування орфографічного досвіду

·          Лексичні ігри, які служать для засвоєння лексичних одиниць з пройдених тем, активізації лексики.

·         Граматичні ігри, які служать для автоматизації граматичного матеріалу, автоматизації будь-яких конструкцій в мові.

Метою  «творчих ігор» є  сприяння подальшому розвитку мовних навичок і умінь. Можливість проявити самостійність у вирішенні творчих завдань, швидка реакція у спілкуванні, максимальна мобілізація мовних навичок - характерні якості мовного вміння – можуть бути проявлені в аудиативних і мовних іграх. Ігри другого розділу тренують учнів в умінні творчо використовувати мовні навички. Цей вид ігрової діяльності особливо ефективний на просунутій стадії навчання іноземної мови, так як припускає спонтанні висловлювання в рамках уявної ситуації.  Творчі ігри використовуються в середній та сташій школі, розвивають самостійність, креативність та розумову активність учнів, виконуються на уроках, в позакласній роботі та вдома на домашньому опрацюванні.  До творчих ігор відносяться рольові ігри, як одна з форм організації мовної ситуації, використовуваної в навчальних цілях. В основі рольових ігор лежить організоване мовне спілкування учнів відповідно до розподілених між ними ролями і ігровим сюжетом. Велику популярність в процесі навчання іноземної мови набули ігрові проекти, як шлях розвитку активного самостійного мислення дітей. Мета ігрових проектів   навчити учнів не просто запам'ятовувати і відтворювати знання, які дає їм школа, а вміти застосовувати ці знання на практиці. З огляду на типові розбіжності учнів доцільно комбінувати різні види ігрових вправ: пізнавально-художні дидактичні,  рухливі дидактичні, ігри-драматизації, інтелектуальні ігри, ігри-конкурси, ігри-змагання, лексичні та граматичні ігри з елементами змагання, рольові ігри.

3.    Основна частина. Опис педагогічного досвіду

     У своїй педагогічній практиці, використовуючи ігрові методи, як форму навчання іноземної мови, я приділяю великого значення їх особливості, яка  полягає в тому, що засвоєння дітьми максимального матеріалу здійснюється в практичній діяльності, де увага та запамятовування матеріалу  є невимушеними. Саме  тому використання різних видів ігор  (граматичних, лексичних, фонетичних,  орфографічних,  аудитивних та  мовних) на  уроках і дозволяють створити мені ефективний, практично-спрямований  навчально-виховний процес. Оскільки на початковому етапі вивчення мови дуже важливо закласти основу для подальшого розвитку навичок говоріння, читання, аудіювання та письма, то я надаю перевагу  використанню різноманітних ігор, які тренують учнів у вимові англійських звуків і з метою створення на уроці сприятливого психологічного клімату й активності дітей.

Цікавими для мене у використанні є фонетичні ігри. На початок уроку я добираю фонетичний матеріал, який складають коротенькі рифмівки, віршики, пісні англійською мовою, скоромовки, приказки та прислів’я. Це не тільки допомагає ввести дітей в іншомовне середовище,  опрацювати фонетику, нові слова, але й налаштувати дітей на роботу.   Наприклад:

My name is Ann.             An apple a day takes  the doctor away.

Her name is Nan.            East or west, home is   best.

His name is Ben.             She sells sea-shells on a sea-shore.

Say it again.

Велике значення надаю, на цьому ж етапі уроку, розучуванню англійських пісень за  різними темами, цей вид роботи тренує учнів у вимові англійських звуків, надає можливості практикувати вживання лексичного і граматичного матеріалу. Наприклад: Дієслово бути  англійською мовою можна наспівувати, використовуючи мелодію: У лісі , лісі темному…- пісні, яку діти добре знають.

При вивченні алфавіта та правил читання доцільним та цікавим вважаю використання невеличких скоромовок на кожну букву алфавіту та звук до цієї букви. Наприклад:  [f]  Frog Freddy has fun on Friday. Всі фонетичні вправи ритмовані і рифмовані, тому у своїй ігровій методиці ритм і риму я використовую цілеспрямовано, як психологічну основу для пам’яті у  учнів початкових класів.

У середній та старшій школі,  на мою думку, доцільно використовувати прислів’я та приказки,  які не тільки тренують у дітей артикуляцію, але й дають школярам змогу поспілкуватися по темі. Використовуючи здобуття народної творчості, я вирішую завдання вийти на тему для спілкування та простимулювати мовлення учнів у вигляді міні-дискусії. Створення  на уроках  в старших класах проблемної ситуації, за допомогою запитань, на етапі мовної зарядки, допомогає мені  активізувати мовленнєву діяльність учнів і підготувати їх до роботи на уроці. T. Why is English so important today?

                                          Do people travel more nowadays?

           На етапі  активізації лексики з теми вважаю доцільним використання ігрових вправ для роботи з лексичним і граматичним матеріалом. Основним завданням, для мене, як вчителя, є формування у учнів лексичних та граматичних навичок, а також організація самостійної роботи на уроках з метою оволодіння правилами вживання конкретних мовних одиниць. Піготовча гра " Будь уважний" дозволяє мені  повторити  з учнями лексику з будь-якої теми. Я передаю одному із учнів  іграшку і називаю слово певної тематики. Учень повинен назвати інше слово з цієї теми і швидко передати іграшку наступному учню. Цю вправу я використовую на  предкоммукатівном етапі.  Граматичні ігри допомогають мені практикувати з учнями вживання часових  форм (теперішнього, минулого, майбутнього),  правильно визначати час по годиннику, тренувати мовленнєву діяльність учнів. Доречним є використання ігор змагального характеру: я об'єдную учнів у 2-3 команди, демонструю годинник, на якому стрілки показують певний час та малюнки із зображеннями дій людини за розкладом дня. Далі створюю проблемну ситуацію: T. What do you do  every day? ( What  did you do yesterday? What shall you do tomorrow?). Учасник однієї  команди називає час за годинником   і особисті дії  за запитаннями) , використовуючи при цьому потрібну часову форму. Я знову змінюю час на годиннику і малюнок. Гру продовжує команда-суперниця. 

З метою формування стійких комунікативних навичок я застосовую проектну технологію навчання.  Ігрові проекти додають навчальному спілкуванню комунікативної спрямованості та зміцнюють мотивацію вивчення  англійської мови. Цікавою для моїх учнів є гра «Дизайнери»,в  яку ми граємо при вивченні тем «Будинок» або «Кімната». Завдання цієї гри – сформувати вміння описувати  кімнату або будинок, простимулювати вивчення лексики, розвинути комунікативні навички, уяву та фантазію дітей.  Учні обєднуються  в групи, кожна з яких виступає в ролі дизайнерів, і готують проектну роботу по темі для представлення вчителю - замовнику опис будинку або інтер’єру кімнати. Перемагає найцікавіший проект. У грі – проекті « Рецепт блюда»  учні представляють мультимедійну презентацію. У процесі створення роботи формуються навички колективної діяльності, самостійного опрацювання мовного матеріалу, добору лексичних одиниць і якісного оформлення роботи. Після представлення «незалежні експерти по здоровому живленню» оцінюють «рецепти» і висловлюють свою думку, створюючи монологічні тексти, спонтанно висловлюють думку, використовуючи  активну лексику уроку. Новизна, практичність, актуальність у використанні проектних технологій  додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння нею.

При вивченні країнознавчих тем «Україна», «Велика Британія» мультимедійні технології дозволяють  мені не тільки вчити учнів працювати в межах культорологічного проекту, але й цікаво грати, мотивуючи до вивчення мови.  На цьому етапі навчально-виховної роботи, систематизації знань, я використовую такі види ігор: ігри–змагання ( між командами),  ігри–конкурси ( на кращого гіда, перекладача), інтелектуальні ігри (країнознавчі вікторини). Все це дозволяє мені також ознайомити учнів з культурними реаліями, звичаїми та традиціями країн.

        Важливим для  розвитку лексичних мовних навиків в діалогічному мовленні  вважаю використання рольових ігор, оскільки саме рольова  гра, на  мою думку, забезпечує невимушену атмосферу на уроці, підвищує пізнавальну активність учнів, розвиває їх творчі здібності. Така  діяльність підвищує інтерес до вивчення  англійської мови та допомогає дітям сформувати власні уявлення про те, як можна  вирішувати схожу ситуацію у житті. За допомогою рольової гри я намагаюсь розвивати в учнів навички діалогічного мовлення. Ігри дають учням можливість потрапляти в такі ситуації, в яких від них вимагається використовувати і розвивати ті форми мови, що необхідні для покращення суспільних взаємовідносин. Наприклад,  організовуючи рольову гру по темі « Покупки», я заготовлюю «товар для продажу» у вигляді карток з написами, даю завдання учням створити магазин (проектна робота) і розіграти діалоги від імені покупця і продавця, використовуючи лексику на картках.

Pupil A: You are a shop assistant. Help a customer to buy everything he wants and don't sell your goods for low price.

Pupil B: You have a party tonight. Buy everything you need to cook the best dinner. You have £ 50.

Проведення рольових ігор я також здійснюю, використовуючи інтерактивну та проектну технології навчання.  Вивчаючи з учнями 6-го класу тему “Їжа”, у груповій діяльності діти  створюють  “меню” для своїх уявних ресторанів,  розподіляють ролі, розігрують  ситуацію « Похід до ресторану». Такий вид роботи стимулює мовленнєву діяльність учнів, створюючи  сприятливі умови для спілкування, розвиває творчі  здібності дітей, виховує почуття товариськості, колективізму. Рольові ігри є одним із засобів здійснення особистісно - орієнтованого навчання учнів, тому що умови гри , диференційовані завдання створюють умови, в яких учні з різними рівнями мовленнєвих умінь та навичок працюють з іншими, не помічаючи цієї різниці.

          У своїй педагогічній діяльності обов’язково використовую аудиативні ігри, які допомагають мені в ігровій формі розвивати у дітей навички аудіювання. На уроках у початковій школі я   використовую такі  аудитивні ігри: «Вгадай малюнок» (після прослуховування опису малюнків, діти повинні вгадати що це, або хто це. «Послухай і намалюй» (за описом малюнків англійською мовою, учні малюють або розфарбовують). «Поверни вправо. Поверни вліво». (Кожна пара учнів отримує план міста. Учні, використовуючи мої  вказівки, мандрують містом. У середній та старшій школі  вважаю доцільним використання автентичного матеріалу. Розвинути навички аудіювання мені допомагає застосування переглядів відео-записів та прослуховування  аудіо–записів, за наслідками яких я пропоную учням у вигляді гри виконати комунікативні рецептивні  вправи з метою одержання інформації- зробити тест з вибором  відповіді  у вигляді командної гри,  у грі « Мікрофон» виконати репродуктивну вправу- відповіді на запитання на основі  прослуханого тексту.

 

4.    Висновки.

          Підсумовуючи власний досвід, я стверджую, що завдання педагога полягає в тому, щоб створити максимум педагогічних ситуацій, у яких може бути реалізоване прагнення дитини до активної пізнавальної діяльності. Педагог повинен постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому так важливо використовувати ігровий метод, оскільки саме гра допомагає спілкуванню, сприяє передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок дитини, її сприйняття, пам'яті, мислення, уяви, емоцій, таких рис, як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Крім того, що ігри мають величезну методичну цінність, вони дуже цікаві як учителю, так і учню.   Безперечно, ігри мають крім переваг й недоліки. Одним із яких є «примітивізація» мовлення учнів, збільшення кількості помилок. Та дані недоліки, я вважаю, можна усунути такими шляхами: високим рівнем підготовки до проведення  гри, правильною організацією гри, регулярністю застосування даного прийому навчання, і звичайно, майстерністю вчителя його відданістю своїй справі. Китайський філософ Конфуцій сказав: «Учитель та учень ростуть разом». Я також намагаюся створити умови для всебічного зростання своїх вихованців і  зростати у своїй педагогічній майстерності.

 

Список використаних джерел

1.      Стронин М.Ф. Обучающие игры на уроке английского языка. М., Просвещение, 1984

2.      Ельконін Д.Б. Психологія гри. М., 1978 ст.350

3.      Котовська А.А. Ігри на уроках англійської мови // Англійська мова та література №28 2010. ст.13

4. Макаренко Р.В. Навчальні можливості ігор // Англійська мова та література №4 2010. ст.29

5. Матлах І.М. Методичні прийоми комунікативного навчання англійської мови// Англійська мова та література №4 2012. ст.5


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар